Dubai

دبی در سال 1833 به دست شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم بطوررسمی در قالب یک شهر بنیان گذاری شد در حالی که متروکه و بیابانی بود. ولی چون از نظر جغرافیایی در موقعیت خوب و قابل توجهی قرار گرفته داشت در قرن بیستم میلادی به یک بندر مهم تبدیل و رونقی نسبی گرفت.

این شهر با کشف اولین معدن نفت در سال1966 رو به صعود بیشتر رفت و در همان زمان با کشور قطر پول رایج آن زمان را که " روپیه خلیج " بود را به " مجلس نقد قطر و دبی" تغییر داد. بعد از این دو اتفاق روند توسعه به شکل جدی تر پیش رفت آنچنان که در زمان کوتاهی و از طریق جذب سرمایه های انسانی و کاری حدود 300درصد رشد جمعیت داشت.

گذشته از تاریخچه ی قدیمی دبی ، دبی جدید با ترک بریتانیا در سال 1971 بنا نهاده شد که با شهر ابوظبی و 4شهر شیخ نشین دیگر ایالات متحده عربی را پایه گذاری کردند و در سال 1973 "درهم امارات" پول رسمی این کشور شد که پس از گذشت 6 سال یعنی سال 1979 اولین منطقه آزاد تجاری بنام " جبل علی " ساخته و مجوز واردات و صادرات بدون محدودیت صادر گردید.

پس از آنکه در این شهر نفت کشف شد و پس از با منطقه آزاد تجاری جبل علی ساخته و افتتاح شد، با فروش ملک به شهروندان خارجی در مناطق آزاد، اعطای اقامت، صدور دوباره کالا، ترانزیت مسافر و جنس و بخش گردشگری دراین شهر رونق یافت و چنین شد که شهر دبی به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای دنیا و به عنوان یک شهر جهانی و بازرگانی موفق و مهم، جاه و جایگاه خود را پیدا کرد، آنچنان که امروز این شهر مورد توجه جهان و جهانیان اعم از نظر ساخت و سازهای بزرگ، رویدادهای تفریحی و ورزشی و ... قرار گرفته است.

دبی در سال 2000 میلادی، برهه ی تضعیف اقتصادی را تجربه کرد آن هم به دلیل بحران های مالی گسترده در جهان، که منجر شد ساخت و ساز در دبی تقریبا به مدت 3 سال با دشواری زیادی رو به رو باشد، اما این شهر توانست با برنامه های تدریجی اما مدون و کاربردی، این اوضاع را بهبود بخشد تا آنجا که در سال 2012 میلادی بعنوان 22مین شهر گران قیمت جهان و گران قیمت ترین شهر خاورمیانه معرفی شود و جایگاه خود را دوباره و بلکه دوصد چندان بدست آورد.

به طوری که در سال 2013 دبی، برای نخستین شهر در کل خاورمیانه توانست میزبانی مهمترین نمایشگاه جهان یعنی اکسپو برای سال 2020 را از آن خود کند و برگ برنده ی دیگری را به نام خود ثبت کرد و بر افتخارات خود افزود، که پیش بینی ها حاکی از آن است که اکسپو 2020 برای دبی سودی بالع بر 23 میلیارد دلارخواهد داشت.

با این اوصاف و با مطالعه های بیشتر مسجل میشود که این شهر در کارنامه ی خود افتخارات زیادی دارد و ناحق و نابجا نیست که آن را جز پیشرفته ترین، برترین و صدرنشین ترین شهرهای جهان  دنیا دانست.

کلام آخر

از آنجا که دبی بعنوان پیشرفته ترین و گران ترین شهرهای دنیا مشهور و شاخته شده است و از طرفی ساخت و سازهای انبوه و مجلل در این شهر حرف اول را میزند ، شرکت dxboffplan نماینده معتبرورسمی فروش پروژه های بزرگ و پیشرفته ی دبی شناخته شده در کنار خریداران و مشتریان بوده است و به لطف خدا و تلاش صادقانه خود توانسته است برگ برنده های زیادی در این زمینه از آن خود کند.

تاریخچه دبی


دبی


شرکت dxboffplan


گذری کوتاه در تاریخچه دبی

 

منابع: https://www.estahbanaty.com                    https://fa.m.wikipedia.org/wiki

https://www.kojaro.com

به قلم: خانم طیبه مرادی