ماه رمضان دردبی

ماه مبارک رمضان در دبی

ماه رمضان خاص ترین ماه در میان مسلمانان جهان است و همه ی مسلمانان در سراسر جهان این ماه را محترم و مبارک برمی شمارند چرا که بخاطرعقاید مذهبی معتقدند در این ماه، قرآن کریم به قلب پیامبر الهام و نازل شده است و در واقع از آن زمان خط و مشی بشریت را مشخص کرده است، از این رو تمام مسلمانان جهان، ماه رمضان را ماه بندگی خدا و ما ه پرارزشی می دانند.امارات متحده ی عربی به عنوان یک کشور شیخ نشین و مسلمان نیز ازاین قاعده مستثنا نبوده و مردم و حاکمان این هفت شیخ نشین عربی نیز مثل دیگر مسلمانان، برماه رمضان ارج می گذارند و آن را گرامی می دارند.

در این میان دبی به عنوان پیشرفته ترین، مدرن و مجلل ترین و در یک کلام نامی و جهانی ترین شهر امارات متحده ی عربی، نیز با داشتن اعتقادات دینی و مذهبی در ماه مبارک رمضان رسم و رسومات خاص خود را دارد و با این وجود که روز به روز بر گسترگی و نامی تر شدن آن افزوده می شود اما با افتخاربر سر اعتقادات مذهبی خود ایستاده اند و بر پایه ی آنها اموراتشان را اداره می کنند.

در این مقاله به مختصری از آداب و رسوم این شهر بی نظیر و رویایی اما مذهبی می پردازیم. با ما همراه باشید.

رمضان در دبی

1)   تهنیت

اولین اقدامی که به طور همه گیر و چشمگیر در این شهر هویدا ست، مراسم تبریک و تهنیت ماه مبارک رمضان است و مردم در روز اول ماه رمضان حلول ماه مبارک را به یکدیگر تبریک و تهنیت می گویند.

2)   ممنوعیت خوردن و آشامیدن

در این ماه در شهر دبی خوردن و آشامیدن ممنوع است و به طور کلی می توان گفت بسیاری از رستوران و اغذیه فروشی ها در طول روز تعطیل هستند. تا آنجا که خوردن و آشامیدن و حتی مصرف سیگار و جویدن آدامس در این ماه جرم محسوب شده و حتی شامل زندان و پرداخت جریمه تا 2000 درهم نیز می شود. البته خوردن و آشامیدن افراد توریست آن هم در محل هتل و رستوران هایی مخصوص آنها تا حدی بلامانع است.

3)   کاهش ساعات کار

در این ماه ساعات کار کارمندان کاهش یافته و صبح ها دیرتروظهر ها تا 2 ساعت زود ترازموعد همیشگی کار تعطیل می شود. و در کل ساعات کار اکثر دفاتروشرکت ها از8 ساعت کار به 6 ساعت کاهش می یابد.

4)    وضعیت مناطق گردشگری

از آنجا که دبی به عنوان یک شهر پرتوریست و پرطرفدار, شهرت جهانی دارد ولی یک شهر مسلمان است،این شهر در ماه مبارک رمضان نسبت به دیگر ماه های سال , کم ترددتر و خلوت تراست واز آنجا که این شهر، شهری مسلمان است و مردم آن روزه دارهستند، طبیعی است که در ماه مبارک رمضان خیابان های دبی خلوت باشند و پارک ها و جاذبه های گردشگری نیز کم تردد تر از روزها و ماه های دیگر سال باشد.

5)    پخش موسیقی در دبی

در ماه مبارک رمضان در شهر دبی، پخش موسیقی با صدای بلند در ساعات سحر تا افطار ممنوع است و کسی اجازه ندارد در فروشگاه و مغازه، رستوران و حتی اتومبیل خود صدای ضبط پخش موسیقی را بالا ببرد و این کار ممنوع است، اما پس از افطار می توان در رستوران ها و مراکز خرید و بعضی از مناطق و جاذبه های گردشگری شاهد پخش موسیقی و حتی رقص و ساز و آواز بود.

6)   ترافیک در شهر دبی

در این ماه در ساعات سحر تا افطار شهردرحالت سکوت و آرامش بیشتری نسبت به دیگر روزها و ماه های سال، به سرمی برد. اما از چندی قبل از افطار، ترافیک شروع می شود و مردم برای استفاده از مکان های گردشگری، رستوران ها و ... وارد خیابان ها می شوند و وضعیت ترافیک نیزتغییر می کند.

7)    تخفیف های فروش

در ماه رمضان در دبی، به علت تردد کمتر گردشگران و مردم، علاوه بر اینکه می توان از جاذبه های گردشگری شهر در زمان خلوت بودن و کم ترافیک بودن آن لذت برد، همچنین می توان از آفرها و تخفیف های فروشگاه ها و کوپن های تخفیف استفاده کرد. و این تخفیف ها در شب قبل و روز عید فطر شدت بیشتری به خود می گیرند و بسیاری از کسبه و فروشگاه ها عید فطر را برای مردم روزه دار و مسلمان دبی شیرین تر و گوارا تر می کنند.

8)   افطار

در شهر دبی، مردم مسلمان دبی در ماه مبارک رمضان علاوه بر روزه داری، برای اطعام و مهمانی دادن روزه دارن تلاش می کنند. آنها بزرگوارانه و سخاوتمندانه سفره های رنگین خود را برای روزه داران پهن می کنند و حتی غیر مسلمانان را نیز بر سر سفره ی افطار خود دعوت می کنند.

9)   حق الیله

این سنت زیبا و در عین حال شاد، مختص مردم امارات متحده ی عربی است. مراسمی شبیه مراسم قاشق زنی در شب چهارشنبه سوری در ایران است. در شب عید فطر بچه ها در محله ها دوره می گردانند و به جمع آوری آجیل و شیرینی می پردازند. این مراسم شادی خاصی در کوچه را رقم می زند و عید فطر و لذت یک ماه روزه داری و بندگی را برای روزه  دارن بیشتر می کند.

10)   عید فطر

عید فطر کشور امارات متحده ی عربی و در شهر دبی، بزرگترین عید مسلمانان و جزو تعطیلات رسمی به حساب می آید و تا 3 روز نیز ادامه دارد و مردم با جشن گرفتن، و پوشیدن بهترین و شیک ترین لباس های خود و با شیرینی و آجیل و پهن کردن سفره های رنگانگ و با دادن هدیه و عیدی به یکدیگر عید فطر را جشن می گیرند و نهایت خوشحالی و شعف خود را برای یک ماه روزه داری و بندگی خدا ابراز می کنند.

این بود بخشی ازاعتقادات و رسم و رسومات کشورامارات متحده ی عربی به ویژه شهر دبی

کلام آخر:

دبی شهری در اوج زیبایی و مدرنیته، تجمل و پیشرفت، نامی و جهانی و در عین حال معتققد به آداب و رسوم دینی و مذهبی می باشد.

زندگی در این شهر پنجره های تازه ای از زندگی مدرنیته و پیشرفته و در عین حال زندگی دینی و مذهبی را به روئ ساکنین این شهر می گشاید.

با خرید املاک و مستغلات در دبی، هم از مزایای مادی، اقتصادی، رفاهی، اجتماعی، و از تمام پیشرفتگی های جهانی استفاده کرده و لذت ببرید و هم از موقعیت اعتقادی و مذهبی دین و دنیا را باهم و در کنارهم به شیرینی و حلاوت تجربه کنید.

با dxboffplan این زندگی رویایی را از آن خود کنید و خرید و فروش املاک و مستغلات دبی را به dxboffplan بسپارید.

به سایت dxboffplan.com مراجعه کنید و املاک درخور و شایسته ی خود را انتخاب کنید و در بهشتی به نام دبی زندگی کنید.

به قلم: خانم طیبه مرادی 98/02/17


ماه مبارک رمضان در شهر دبی


رسم وآیین برگزاری ماه مبارک رمضان در شهر دبی


رمضان در دبی


حق الیله